.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كجور ، منطقه بكر و تاريخي كه مي خواهد آوازه گذشته اش را بازيابد
كجور ، منطقه بكر و تاريخي كه مي خواهد آوازه گذشته اش را بازيابد

منطقه سرسبز كجور از جمله مناطق بكر و دست نخورده ايست كه مي توان آن را سرزمين شگفتي ها و دلاور مرداني ناميد كه تاريخ كهن ايران عزيز ما را سرافرازانه رقم زده است .
با اين وجود ، به واسطه اين كه منطقه چندان شناخته شده نيست ، تعداد گردشگراني كه در سال گذشته وارد اين منطقه شده اند ، بيش از 3 هزار نفر نيست .
كجور داراي آب و هوايي معتدل و سرد و چشم اندازهاي طبيعي ، آبشارهاي فراوان و جنگل هاي انبوه با گونه هاي ذربين ، بلوط ، بارانك ، سرخدار ، افرا ، توسكا ، ون ، اوري و نور است . آثار تاريخي به جا مانده از دوران قبل از ميلاد مسيح و دوره اسلامي از جمله سد خاكي شهر كجور ، دهكده تاريخي ناسنگ با گنبد درويش خان به سبك ساساني ، قلعه ها و پناهگاه هاي كوهستاني با برج و بارو در محله هاي مختلف ، امامزاده ها و … حكايت از قدمت اين منطقه دارد .
كجور از ديرباز مهد دانش و علم و ادب بوده است . شماري از افراد اولين گروه اعزام شده به فرانسه براي تحصيل در زمان محمد شاه قاجار ، از اين منطقه بوده اند ، همچنين شخصيت هايي چون » شيخ فضل الله نوري ، دكتر زكي كجوري افتتاح كننده دارالفنون ، حاج ميرزا نظرپاك رياضيدان ، فيلسوف و اولين رئيس دانشگاه تهران و استاد محمد حسين سلطاني لرگاني كجوري ، نخستين شاعر و مترجم نهج البلاغه ، نهج الفصاحه و صحيفه كه از افتخارات كشور ما به حساب مي آيند ، از منطقه كجور سر بلند كرده اند . 
نوذر خزايي از دبيران خوش ذوق شهرستان نوشهر در معرفي بيشتر كجور مي گويد : شهر و شهرستان نوشهر يعني كجور .
زيرا مردم آن ، بازاريان و كاركنان شركتها و ادارات ، يا كجوري اند يا وابسته به كجور كه فصل گرماي خود را سبزه زارها ، آبشارها و چشمه سارهاي فراوان آن مي گذراننند . 
وي مي افزايد : كجور از سوي مجلس شوراي اسلامي به عنوان منطقه محروم اعلام شده است و اين محروميت در بسياري موارد محسوس است .
 اما فرهنگ غني و حضور دلاورمردان سلحشور ، محروميت را كمرنگ كرده است . 
خزايي ، آثار تاريخي به جا مانده از دوران كهن منطقه را بسيار ذكر كرد و گفت : آثاري وجود دارد كه نشان مي دهد قدمت كجور امروز و رويان ديروز به قبل از ميلاد مسيح و در حدود 4000 سال پيش مي رسد . 
او كه گزارشي از وضعيت تاريخي و اجتماعي منطقه را براي همايش كجور ارائه كرده است ، مي گويد : رويان بزرگ به مركزيت شهر كجور يا كجه ، مركز حكمراني كيومرث اول و بيش از 20 پادشاه ديگر بوده است . 
اين منطقه كه امروز به سبب تقسيمات كشوري به 3 دهستان ييلاقي محدود شده است ، در گذشته با نام سرزمين رويان به مركزيت شهر كجور ، بر طوايف بزرگي از ديوار شرقي آمل تا منطقه ديلمان حكومت داشته است .
كجور امروز ، به مركزيت پول كجور با وسعت 1186 كيلومتر مربع وسعت دارد .
گويش مردم منطقه به زبان كردي (خواجوندي) و زبان كجوري اصيل مازندراني است .
امروز ، سعي بر اين است كه  كجور از محروميت و گمنامي بيرون آيد و افتخار گذشته خود را در كشور و جهان ، دوباره به دست آورد .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.